Smakrikt och grönt
Utmärkelsen Sveriges grönaste varumärke delas ut årligen sedan 2008 av strategikonsultbolaget Differ. Svenska konsumenters bedömningar ligger bakom utmärkelsen och totalt har 145 varumärken rankats i undersökningen för 2020.
För Kung Markatta blev förstaplatsen i kategorin "Matproducerande bolag" ett välkommet kvitto på många års arbete. Vi har drivits av en passion för hållbarhet, smakrikt och grönt ända sedan varumärket startades 1983 och det genomsyrar allt ifrån hur vi väljer att ta fram nya produkter, hur råvarorna odlas ekologiskt med omsorg om biologisk mångfald, till transporterna som är fossilfria eller klimatkompenserade.
Växtbaserat för framtiden
Under 2020 har vi på Kung Markatta lanserat många nya växtbaserade produkter som gör det enkelt att äta grönt, gott och hållbart i vardagen. Innovativa vegoburgare, rödbetsbiffar och tempeh på kikärtor är några exempel. Fler smakrika och gröna produkter till middagsborden kommer under 2021, håll utkik i en butik nära dig!
I vår lanserar vi en ny vegetarisk produkt som är närproducerad i Skåne på svenska ärtor, självklart på ekologiskt odlade ingredienser, och vi har massor av spännande på gång. Vill du veta mer om hur vi arbetar med hållbar mat? Läs här.